Advertenties


maandag 29 januari 2018

Verre, verre achternicht van walvisvaarder Kat


Ut Skoalhuus van De Griffel
Over scrimshaw
Vol zaaltje
Icy acres
Tijdens het openingsweekend van LF2018 en HDK2018 mocht ik een verhaal vertellen over mijn link met walvisvaarder Kat. Ik ben dus een verre achternicht van Kat en hoe die familieband precies in elkaar zit en waar het Kattenbloed en De Jongenbloed samenkomt in gemeenschappelijke ouder/ voorouders, dat kwam in het verhaal in De Griffel in Hollum naar voren. Hoe die vertelsessie eruit zag is, zie je in de bijbehorende foto's. De trekharmonica speelde een kleine rol bij het afscheidslied Fare ye well, ye icy acres.

In 2018 is Ameland het Eiland van Hidde Dirks Kat. Kat was walvisvaarder en een commandeur uit Hollum. Hij maakte in 1777 een schipbreuk mee voor de kust van Groenland en verloor veel mannen. De overlevenden werden gered door Eskimo's en daar verbleven Kat en zijn mannen bijna een jaar. In 1778 kon hij naar Ameland terugkeren. Na die barre periode stapte Kat over op de handelsvaart.
Hidde Dirks Kat is mijn verre oudoom, ofwel, ik ben een verre achternicht van de commandeur.

Over die familierelatie en over diverse onderwerpen de walvisvaart en walvissen betreffende ging mijn verhaal op 26 januari 2018, bij de opening van HDK2018, tevens het openingsweekend van LF2018, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa.

In 2018 staan op Ameland diverse evenementen op het programma onder de paraplu van Eiland van Hidde Dirks Kat.
Hou hier de agenda in de gaten.

Geen opmerkingen:

Pagina's